... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - 1:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشایی سفارت جمهوری جمهوری آذربایجان در تهران

ایران اقدامات مناسبی برای تضمین امنیت ساختمان جدید سفارت جمهوری آذربایجان در چارچوب «کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک» انجام داده است.

سیاست شرق _ منابع خبری از بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران خبر دادند.

به نقل از وبگاه نیوز آز (News Az)، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که سفارت این کشور در ایران از روز دوشنبه در یک آدرس جدید، فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.

بنابراین گزارش، سفارت جمهوری آذربایجان در پایتخت ایران، در پی مذاکرات میان مقامات تهران و باکو بازگشایی شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران اقدامات مناسبی برای تضمین امنیت ساختمان جدید سفارت جمهوری آذربایجان در چارچوب «کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک» انجام داده است.

بنابراین گزارش، ساختمان جدید سفارت جمهوری آذربایجان در منطقه دروس در شمال تهران قرار دارد.

در پی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و دستگیری فرد مهاجم، پیگیرهای انتظامی و امنیتی و واکنش‌ها در این باره آغاز شده است.

به گفته رئیس پلیس پایتخت فردی که ساعت ۷صبح روز جمعه، ۷ بهمن ماه ۱۴٠۱،با سلاح گرم وارد سفارت آذربایجان در تهران شده و اقدام به تیراندازی کرده بود، دستگیر شده است.

سردار رحیمی توضیح داده که این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران هم که بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد درباره جزییات آن توضیح داد: ساعت ۸ صبح یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود. پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

گفته می شود این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه امسال همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را اینگونه بیان می‌کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن  اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تسلیت و ابراز همدردی عمیق با دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

ناصر کنعانی تاکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز با انتشار بیانیه ای درباره حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره کرده است که در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو  را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از  این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

یکی از اعضای پارلمان آذربایجان هم در توییتی مدعی شده بود که ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »