... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - 10:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار جدی؛ ابتلای ۱۴۶ نفر در کشور به «تب دنگی» در ایران

از بین ۱۴۶ بیمار تب دانگ، ۱۱ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

سیاست شرق _ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۷ تیرماه، ۱۴۶ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.
از بین ۱۴۶ بیمار تب دانگ، ۱۱ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.
تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

تب دنگی

به گفته متخصصان، بیماری تب دنگی(Dengue fever) که به آن “تب دنگ”، “تب دانگ” و “تب استخوان‌شکن” نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های ویروسی خونریزی دهنده است که از طریق بندپایان و حشره آئدس قابل انتقال بوده و عمدتاً مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست.

این بیماری به دلیل تغییرات آب و هوایی در جهان گسترش یافته و در شبه قاره هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون کامبوج، فیلیپن، مالزی و ویتنام شیوع بیشتری دارد و سال‌های اخیر در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، امارات و برخی از کشورهای اروپایی نیز پیدا شده و در آفریقا هم مشابه این بیماری با عنوان تب زرد و در آمریکای لاتین نیز مواردی گزارش شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشکده پزشکی مشهد گفت:‌ سالانه در جهان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مورد ابتلا به بیماری تب دنگی اتفاق می‌اُفتد که حدود ۵۰۰ هزار مورد شدید و ۲۰ هزار مورد مرگ و میر دارد و نباید از کنار آن به سادگی گذشت

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »