... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - 5:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پارلمان پاکستان، از درخواست آمریکا برای “تحقیق درباره انتخابات پارلمانی این کشور”، ابراز تاسف کرد

پارلمان پاکستان از قطعنامه شماره 901 کنگره آمریکا که خواستار "تحقیق کامل و مستقل در مورد اتهامات تقلب در انتخابات عمومی پاکستان" شده بود، ابراز تاسف کرد.

سیاست شرق _ پارلمان پاکستان، شامگاه جمعه تصمیم چند روز پیش کنگره آمریکا مبنی بر تحقیق در مورد انتخابات پاکستان، که بهمن ماه گذشته برگزار شد، ابراز تاسف کرد و آن را «مخالف با واقعیت» توصیف کرد و آن را «دخالت» در امور داخلی پاکستان دانست.

به گزارش اینترنشنال نیوز، پارلمان پاکستان از قطعنامه شماره ۹۰۱ کنگره آمریکا که خواستار “تحقیق کامل و مستقل در مورد اتهامات تقلب در انتخابات عمومی پاکستان” شده بود، ابراز تاسف کرد.

پارلمان پاکستان در تصمیم خود تصمیم آمریکا را کاملاً مغایر با واقعیت دانست و تاکید کرد که پاکستان به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت، هیچ گونه مداخله در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد با پاکستان بر اساس احترام متقابل.

به گزارش کانال جیو نیوز پاکستان، اپوزیسیون پاکستان – که حزب تحریک انصاف پاکستان اکثریت آن را تشکیل می دهد – به تصمیم نماینده پارلمان پاکستان از حزب مسلم لیگ نواز شریف اعتراض کردند و به رای گذاشته شد.

جوهرعلی خان، رئیس حزب انصاف، در اظهار نظر در مورد تصمیم مجلس، در بیرون از ساختمان پارلمان – جمعه – گفت: «دولت تصمیم کنگره آمریکا را به درستی درک نکرده است، زیرا آنچه در آن آمده است خواستار تضمین حقوق بشر و برگزاری انتخابات شفاف است.»

گوهر خان گفت که قطعنامه تصویب شده توسط کنگره را نمی توان به عنوان مداخله خارجی توصیف کرد، اما این قطعنامه نشان می دهد که دولت فعلی قصد ندارد در مورد انتخابات ۲۰۲۴ تحقیق کند.

حزب انصاف از اولین لحظات اعلام نتایج انتخابات بهمن ماه گذشته، مقامات را به تقلب در انتخابات و «دزدیدن آرا مردم» متهم کرده بود.

وزارت امور خارجه پاکستان از روز اول به صدور تصمیم آمریکا اعتراض کرده و بیانیه ای صادر کرده و گفته است که پاکستان معتقد است که «زمان و زمینه این تصمیم به ویژه با پویایی مثبت روابط دوجانبه ما مطابقت ندارد. ناشی از درک ناقص از وضعیت سیاسی و روند انتخابات در پاکستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه با بیان اینکه پاکستان از تصمیم آمریکا عمیقا متأسف است، افزود: واضح است که این تصمیم ناشی از درک ناکافی و نادرست از روندهای سیاسی و انتخاباتی در پاکستان است.

وی خاطرنشان کرد که این تصمیم مداخله ناخواسته و غیرقابل قبول در امور داخلی پاکستان تلقی می شود.

در اوایل این هفته، کنگره آمریکا با اکثریت تقریباً ۸۵ درصدی قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار تحقیقات کامل و مستقل در مورد اتهامات تقلب در انتخابات عمومی پاکستان شد.

یک دیپلمات آمریکایی از پاکستان خواست تا در صورت یافتن شواهد موثق برای اثبات آن، در مورد بی‌نظمی‌های گزارش‌شده در جریان انتخابات عمومی که در فوریه گذشته برگزار شد، تحقیق کند و خواستار برگزاری مجدد رأی‌گیری در حوزه‌های انتخاباتی شد که با تقلب همراه بود.

در جلسه استماع کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه، دونالد لو، دیپلمات ارشد ایالات متحده در جنوب آسیا گفت که اگر دولت پاکستان در مورد بی نظمی های رخ داده در انتخابات ۸ فوریه تحقیق نکند، روابط کشورش با پاکستان آسیب خواهد دید. او افزود:” در صورت لزوم، انتخابات را تکرار کنید.”

وی افزود: «اگر کمیسیون انتخابات پاکستان تشخیص دهد که این تخلفات ثابت شده است، باید در صورت تداخل، انتخابات را مجدداً برگزار کند».

وی ادامه داد: ما هرگز از واژه آزاد و عادلانه در توصیف این انتخابات استفاده نکردیم و نگرانی جدی خود را از خشونت های رخ داده و نگرانی خود را از عدم ثبت نام کاندیداها و احزاب سیاسی، دستگیری دسته جمعی مخالفان، قطع اینترنت، سانسور و فشار بر روزنامه نگاران ابراز کردیم.»

این دیپلمات آمریکایی گفت که کشورش «هیچ فروش عمده نظامی جدیدی به پاکستان، متحد واشنگتن در دوران جنگ سرد ، که ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی آن مدت‌ها نقش مسلط در سیاست بازی کرده‌اند، و پیوندهای قبلی‌اش با طالبان افغانستان،روابط با واشنگتن را تیره‌تر کره است را در نظر نمی‌گیرد».

قبل از انتخابات پاکستان، عمران خان ، نخست وزیر سابق پاکستان، پس از وارد شدن اتهاماتی، زندانی و از شرکت در انتخابات منع شد و حزب او، تحریک انصاف پاکستان ( PTI) با محدودیت هایی روبرو شد.

انتهای پیام

منبع: الجزیره

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »