... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 8:16 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اختلاف در صدور بیانیه پایانی کنفرانس صلح اوکراین/ بریکس، جانب روسیه را گرفت

کشورهای برزیل، عربستان سعودی، هند، آفریقای جنوبی، تایلند، اندونزی و امارات متحده عربی مایل به امضای این سند نبودند. برخی از کشورهای گروه موسوم به بریکس، به همکاری و حفظ روابط دوستانه خود با روسیه، به‌رغم حمله این کشور به اوکراین، ادامه می‌دهند.

سیاست شرق _ در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس، بحث بر سر آینده اوکراین است؛ با این حال ۹۲ کشور حاضر در این اجلاس، در مورد سند نهایی توافق کامل ندارند؛ چگونگی مشارکت روسیه در روند صلح، بحث‌هایی را برانگیخته است.
به نقل از رسانه های سوئیسی، کنفرانس دو روزه صلح اوکراین که از روز شنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) در سوئیس آغاز شد، آینده اوکراین مورد بحث قرار گرفت. بیش از ۹۰ کشور و چندین نهاد و سازمان در آن شرکت داشتند. این اجلاس سران امروز یکشنبه با بیانیه نهایی پایان یافت.

در این کنفرانس ۸۰ کشور از ۹۳ کشور شرکت‌کننده توافق داشتند که “تمامیت ارضی” اوکراین باید مبنای یک توافق صلح باشد. در بیانیه نهایی گفته شده که روسیه مسئول جنگ در اوکراین است که رنج و ویرانی عظیم انسانی را به همراه داشته است.
اما کشورهای برزیل، عربستان سعودی، هند، آفریقای جنوبی، تایلند، اندونزی و امارات متحده عربی مایل به امضای این سند نبودند. برخی از کشورهای گروه موسوم به بریکس، به همکاری و حفظ روابط دوستانه خود با روسیه، به‌رغم حمله این کشور به اوکراین، ادامه می‌دهند.

در پیش‌نویس بیانیه نهایی در واقع مواضع این کشورهای حاضر را در نظر گرفته شده است، از این رو، این بیانیه با صراحت روسیه را به دلیل حمله‌اش محکوم نمی‌کند.

“سیگنال به مردم اوکراین”

به گفته کارل نهامر، صدراعظم اتریش، نپذیرفتن دولت‌ها در مورد بعضی عبارت‌ها، مربوط به ظرافت‌های دیپلماتیک مانند کاربست برخی کلمات است. نهامر گفت که موضع پایه‌ای اما تحت تأثیر این موضوع قرار نداشته است: «بنابراین اگر همه الان امضا نکنند، چندان نگران نیستم.»

شرکت‌کنندگان تمایل خود را به برگزاری کنفرانس بعدی در مورد صلح اوکراین ابراز کرده‌اند. اما هنوز خیلی زود است بگوییم که فرمت آن چگونه خواهد بود و آیا روسیه می‌تواند در آن شرکت کند. احتمال داده می‌شود که کنفرانس بعدی صلح اوکراین، پس از انتخابات در ایالات متحده آمریکا برگزار شود.

ویولا آمهرد، رئیس‌جمهوری فدرال سوئیس بیانیه نهایی را به عنوان “یک سیگنال روشن برای مردم در اوکراین و به همه کسانی که مستقیماً متأثر از جنگ بوده‌اند” تفسیر کرد و افزود: «اراده بخش بزرگی از جامعه جهانی در راستای ایجاد یک تغییر است.»

از حدود ۱۰۰ کشور و سازمان شرکت کننده در کنفرانس صلح اوکراین در استراحتگاه بورگنستاک، ۸۴ کشور توانستند روز یکشنبه بر سر اعلامیه نهایی به توافق برسند. هیچ حمایتی از سوی کشورهای بریکس مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی وجود نداشت.

“در مسیر خوبی هستیم”

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روز اول این نشست، از آن به عنوان یک موفقیت تقدیر کرد .

به گفته دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، این کنفرانس در مجموع پیشرفت‌هایی به همراه داشت و افزود “ما در مسیر خوبی هستیم”. او گفت که سند نهایی کامل و “متوازن” بوده است.

کولبا تاکید کرد که اوکراین به روسیه اجازه نخواهد داد با زبان یک “اولتیماتوم‌دهنده” صحبت کند. پیش از آغاز کنفرانس اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شرایطی را برای مذاکرات صلح با دولت کی‌یف تعیین کرده بود. اکثریت شرکت‌کننده گفته‌اند که شروط “دیکته شده” روسیه به معنای “تسلیم” اوکراین است و قابل قبول نیست.



چگونه باید با روسیه برخورد کرد؟

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که این کنفرانس می‌خواهد تلاش کند تا چارچوب و نقشه راه برای صلح عادلانه، پایدار و همه جانبه در اوکراین پیدا کند.

در این بین، برخی از نمایندگان کشورها، از دعوت نشدن روسیه به این کنفرانس انتقاد کردند.

صدراعظم آلمان همچنین گفت، این درست است که صلح در اوکراین، بدون مشارکت روسیه محقق نمی‌شود.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که مذاکرات معتبر، مستلزم سازش‌های دشوار است. عربستان سعودی یا ترکیه، بعنوان میزبان‌های احتمالی کنفرانس بعدی در نظر گرفته شده‌اند.
هدف این کنفرانس آغاز یک روند صلح بود که روسیه نیز باید در درازمدت به آن بپیوندد. مسکو این بار دعوت نشد و هیچ تمایلی نیز برای مشارکت ابراز نکرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »