... امروز: جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 9:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

عملیات فریب؛ بایدها و نبایدها

عملیات فریب، می تواند بصورت جنگ روانی با «تبلیغ» یا «ضد تبلیغ» نیز، در زمان صلح علیه دشمن یا رقیب انجام شود، تا عوامل هدف، ناخواسته سیاستی را در پیش بگیرند،که مورد دلخواه کشور مهاجم و خواست او باشد. 

سیاست شرق _ عملیات فریب و جنگی روانی ( مخفی یا همراه با تبلیغات)، شامل مجموعه اقدامات یك فرد، گروه یا کشور مهاجم، برای نفوذ و اثرگذاری بر تصمیمات و رفتار یک فرد، گروه، دولت‏ یا مردم یک کشور خارجی رقیب یا دشمن، در جهت منافع مطلوب و هدف در نظرگرفته خود است.

عملیات فریب، بیشتر در حوزه نظامی و در صحنه جنگ و یا در حوزه امنیتی، بیشتر شناخته شده است، که چگونه با فریب دشمن یا رقیب، به اهداف خواسته شده خود می رسند.
با این حال، عملیات فریب، می تواند بصورت جنگ روانی با «تبلیغ» یا «ضد تبلیغ» نیز، در زمان صلح، علیه دشمن یا رقیب انجام شود، تا عوامل هدف، ناخواسته سیاستی را در پیش بگیرند،که مورد دلخواه مهاجم و خواست او باشد، حتی گاهی چنین عملیاتی ، هیچوقت فاش نمی شود. 
در عملیات فریب، گاهی با انجام تبلیغات نسبت به دشمن یا رقیب، مسیر شکست یک طرح و پروژه را مهیا می کنند و یا با انجام ضد تبلیغ ، زمینه انجام آن را فراهم می کنند، این در حالی است، دشمن یا رقیب، در این بین، گاهی خود را پیروز این عملیات تصور و نتایج را نیز توجیه می کند.

استفاده از جملات صادقانه و یا دستکاری اطلاعات برای تأثیرگذاری بر باورهای هدف از طریق ایجاد یک تصور نادرست یا تحریف شده و یا همچنین حملات تخریبی یا تمجیدهای گمراه کننده به منظور سردرگم نمودن آنها، می تواند بخشی از عملیات فریب باشد.

آنچه در عملیات فریب مهم است،«انفعالی عمل نکردن» فرد، گروه و یا کشور مورد تهاجم واقع شده، در مقابل تبلیغات و عملیات روانی دشمن یا رقیب است، مسئله ای که با توجه به روش های مختلف در عملیات فریب، نیازمند کارگروهی منسجم با دقت و توجه بسیار است، که می بایست با واقع بینی، تفکر و تامل، در برابر هر رفتار دشمن یا رقیب،«رفتاری مناسب» و نه «صرفا مخالف»، در پیش گرفت.

فیلم عملیات گوشت چرخ کرده

فیلم« عملیات گوشت چرخ کرده»، داستان یک عملیات فریب نظامی بود که توسط نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم انجام شد.
هدف آن بود که تهاجم متفقین به جزیره سیسیل ایتالیا در سال ۱۹۴۳ را، صرفاً با قراردادن اسناد و مکاتبات جعلی بر روی یک جسد و جعل هویت جسد، به عنوان یک کاپیتان خیالی ارتش، از یک زیردریایی در نزدیکی سواحل اسپانیا رها کنند تا توسط اسپانیا کشف و سپس اسناد در اختیار آلمانی ها قرار گیرد و آنها را به این باور برساند که هدف اصلی متفقین، یونان خواهد است.
این عملیات فریب، موفقیت آمیز بود، زیرا حتی آدولف هیتلر نیز، فریب این نقشه را خورد و نیروی کافی برای دفاع از سیسیل، در حالی که نیروهای متفقین در حال آزادسازی آن بودند، فراهم نکرد.

این عملیات توسط ایون مونتاگو (کالین فرث) و چارلز کلموندلی (متیو مک فایدن) طراحی و اجرا شد. با این حال، این کتاب الهام گرفته از یادداشت« قزل آلا» در سال ۱۹۳۹ بود که به نام دریاسالار جان گادفری، مدیر اطلاعات نیروی دریایی بریتانیا منتشر شد، اما توسط ایان فلمینگ، که بیشتر به خاطر خلق جاسوس جنتلمن، نمادین جیمز باند شهرت دارد، نوشته شده بود. این یادداشت« ۵۴ راه» را توضیح می دهد که چگونه دشمن ممکن است مانند «ماهی قزل آلا» فریب یا به دام بیفتد.

پس از جنگ، ایون مونتاگو کتابی درباره کل عملیات با عنوان «مردی که هرگز نبود» نوشت؛ این کتاب بعدها در سال ۱۹۵۶ در فیلمی به همین نام اقتباس شد. با این حال، اقتباس نتفلیکس، کتاب «عملیات گوشت چرخ کرده » نویسنده و مورخ بن مکینتاایر را به عنوان منبع اصلی فیلم میداند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »