... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1:03 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پیشنهاد تازه آمریکا برای یایان دادن به جنگ در غزه

بایدن: از شما می خواهم. برای برداشتن یک قدم به عقب، فکر کنید اگر این لحظه از دست برود چه اتفاقی می‌افتد؛ ما نمی توانیم این لحظه را از دست بدهیم.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که اسرائیل پیشنهاد آتش بس تازه ای در غزه در ازای آزادی گروگان ها (اسرا) داده است و از حماس خواست با پیشنهاد جدید موافقت کند و گفت این بهترین راه برای پایان دادن به جنگ است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بایدن که در سال انتخابات تحت فشار برای توقف درگیری غزه است، که اکنون در هشتمین ماه خود قرار دارد، گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ رسیده است.»

مذاکرات با میانجیگری مصر، قطر و دیگران برای ترتیب دادن آتش بس بین اسرائیل و جنبش حماس در جنگ غزه بارها متوقف شده است و هر دو طرف یکدیگر را به دلیل عدم پیشرفت مقصر می دانند.

این پیشنهاد پس از هفته‌ها تهاجم اسرائیل به رفح، و فشارهای جدید بر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در داخل و خارج ، در مورد کشته‌شدگان غزه و ادامه اسارت گروگان‌ها مطرح شد.

دفتر نتانیاهو روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل به مذاکره‌کنندگان اجازه داده است تا پس از اعلام طرح آتش‌بس توسط بایدن، توافقنامه آتش‌بس غزه را ارائه کنند.

این پیشنهاد همچنین، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور دموکرات برای ریاست‌جمهوری ، به ۳۴ اتهام محکوم شد که تضاد شدید بین این دو نامزد را برجسته کرد.

پیشنهاد بایدن

پیشنهاد جدیدی که بایدن ارائه کرد از سه مرحله تشکیل شده است و از پیشنهادات قبلی جدا می شود، زیرا آتش بس همچنان ادامه می یابد که طرفین از هر سه مرحله عبور کنند.در مرحله اول، آتش‌بسی به مدت شش هفته، نیروهای اسرائیلی از مراکز جمعیتی غزه عقب‌نشینی کردند و گروگان‌ها از جمله افراد مسن و زنان با صدها اسیر فلسطینی مبادله خواهند شد. بایدن گفت که غیرنظامیان فلسطینی به غزه از جمله شمال غزه باز خواهند گشت و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک های بشردوستانه را به غزه می آورند.

در مرحله دوم، حماس و اسرائیل در مورد شرایط پایان دائمی خصومت ها مذاکره خواهند کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت: «تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس همچنان ادامه خواهد داشت».

مرحله سوم شامل یک طرح بازسازی بزرگ برای غزه است.

بایدن گفت که این پیشنهاد توسط قطر به حماس ارسال شده است.

رئیس جمهور آمریکا از کسانی که در اسرائیل برای جنگ “نامحدود” اصرار دارند خواست نظر خود را تغییر دهند.

بایدن افزود: من می دانم که کسانی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نیستند. و خواستار ادامه جنگ به طور نامحدود خواهند شد. برخی حتی در ائتلاف دولتی هستند. آنها به صراحت گفته اند. آنها می خواهند غزه را اشغال کنند.

بایدن گفت:«من از رهبری در اسرائیل خواسته‌ام که پشت این توافق بایستد.»

رییس جمهور آمریکا گفت: من به عنوان کسی که تعهد مادام العمر به اسرائیل داشته، به عنوان تنها رئیس جمهور آمریکا که در زمان جنگ به اسرائیل رفته است، به عنوان کسی که نیروهای آمریکایی را برای دفاع مستقیم از اسرائیل در زمانی که از سوی ایران مورد حمله قرار گرفت، فرستاده است، از شما می خواهم. برای برداشتن یک قدم به عقب، فکر کنید اگر این لحظه از دست برود چه اتفاقی می‌افتد؛ ما نمی توانیم این لحظه را از دست بدهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »