... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 11:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی؛

رئیس جمهور چین، از یک جامعه چینی _ عربی و رشد جهشی روابط چین و اعراب سخن گفت

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، روز پنجشنبه گفت چین آماده همکاری با طرف های عربی، برای ایجاد «پنج چارچوب همکاری» برای تقویت ساخت جامعه چینی-عربی با آینده‌ای مشترک است.

به نقل از خبرگزاری شینهوا، رئیس‌جمهور چین این اظهارات را هنگام ایراد سخنرانی اصلی در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی بیان کرد.

در اولین اجلاس سران چین و کشورهای عربی در ریاض، عربستان سعودی، در دسامبر ۲۰۲۲، شی “هشت ابتکار همکاری بزرگ” را برای همکاری عملی مطرح کرد.

شی گفت که برداشت زودهنگام در تمام “هشت ابتکار همکاری بزرگ” به دست آمده است، و افزود که با حرکت رو به جلو، چین آماده همکاری با طرف عربی بر این اساس برای ایجاد “پنج چارچوب همکاری” برای تقویت جامعه چین-عربی با آینده مشترک است.

شی گفت: این پنج چارچوب شامل چارچوبی پویاتر برای نوآوری، چارچوبی گسترده‌تر برای همکاری سرمایه‌گذاری و مالی، چارچوب چندوجهی‌تر برای همکاری در انرژی، چارچوب متعادل‌تر برای روابط اقتصادی و تجاری سودمندتر و چارچوبی گسترده‌تر برای تبادل نیرو با یکدیگر است.

رییس جمهور چین افزود: روابط چین و اعراب از آغاز قرن جدید به اوج خود رسیده است. در اولین اجلاس سران چین- کشورهای عربی در ریاض، عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۲، من و همکاران عربم به اتفاق آرا برای ایجاد یک جامعه چینی-عربی با آینده ای مشترک در دوره جدید توافق کردیم. چین از پیشرفت ما در ارائه نتایج اجلاس راضی است و با طرف عربی همکاری خواهد کرد تا نقش اجلاس سران را در ارائه راهنمایی های استراتژیک برای ادامه رشد جهشی روابط چین و اعراب افزایش دهد.

رییس جمهور چین گفت: خوشحالم که اعلام کنم ما میزبان دومین نشست سران در چین در سال ۲۰۲۶ خواهیم بود که نقطه عطف دیگری در روابط چین و اعراب خواهد بود.

شی افزود: ما آماده همکاری با طرف عربی هستیم تا به طور مشترک از جهانی چندقطبی برابر و منظم و جهانی سازی اقتصادی سودمند و فراگیر جهانی حمایت کنیم و الگویی از همکاری جنوب-جنوب در زمینه حکمرانی جهانی ارائه دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »