... امروز: شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 9:01 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه
کپی شد!
0

دوربین دید در شب؛ از گزارش تجهیز بالگردها در ۱۳۹۷ تا درخواست بالگرد ۱۴٠۳

با توجه به گزارش صدا و سیما در سال ۱۳۹۷ و با گذشت بیش از پنج(۵) سال، مبنی بر تجهیز بالگردهای ارتش به چنین تجهیزات دید در شب ساخت داخل، چرا از کشور ترکیه تقاضای اعزام بالگرد دارای تجهیزات دید در شب شد؟

سیاست شرق _ ارائه اخبار و گزارش دستاوردها در حوزه های مختلف، می تواند مسئله غرورآفرین باشد، با این حال، عملکرد چنین دستاوردهایی در موقع لزوم، می تواند در اطمینان بخشی به شنوندگان و بینندگان آن، بسیار موثر شود.

در فروردین ۱۳۹۷، خبری در صدا و سیما منعکس شد که حاوی دستاوردی مهم برای عملیات شبانه توسط بالگردهای عملیاتی ارتش بود.

 رونمایی از دوربین جدید دید در شب ویژه بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، خبری بود که از صدا و سیما پخش شد، دوربینی که ساخت آن یک سال زمان طول کشید و قرار شد، تا سایر بالگردهای ارتش به آن مجهز و توان عملیاتی نیز افزایش یابد.

اما، در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش، که منجر به شهادت همگی آنها شد، طولانی شدن عملیات جستجو و نبود تجهیزات آماده و لازم در این خصوص، مسئله ای مهم بود، که می توانست عملیات جستجو را، سرعت بخشد، اما با وجود چنین خبر موفقیت آمیزی(در سال ۱۳۹۷)، در آخر منجر به درخواست از کشور همسایه، یعنی ترکیه شد.

در میان درخواست‌های امدادرسانی، بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان مدیریت بحران ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران از طریق وزارت خارجه درخواست «بالگرد جستجو و نجات دید در شب» از کشورمان داشت که اعزام شد.»

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد: یک پهپاد و یک بالگرد مجهز به دید در شب را برای عملیات جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه اختصاص دادیم.(۶)

 خبرگزاری تسنیم (۳٠ فروردین ۱۴٠۳) نیز گزارش داد: سازمان مدیریت بحران ترکیه امروز یکشنبه با اشاره به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان  اعلام کرد: امروز به اطلاع ما رسید که بالگرد حامل آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مرز ایران و نخجوان دچار سانحه شده است.

این نهاد افزود: ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد. ۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم برای رسیدن به منطقه حرکت کردند. علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از ۱۵ نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند. تحولات را دنبال می کنیم.

خبرگزاری برنا نیز،۳٠ اردیبهشت، گزارش داد که سازمان مدیریت بحران ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد:  ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد. 

سازمان مدیریت بحران ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد.

اما این مسئله، با خبر اعلامی درسال ۱۳۹۷ و تجهیز بالگردهای ارتش به دوربین دید در شب، جای این پرسش را دارد که: با توجه به گزارش صدا و سیما در سال ۱۳۹۷ و با گذشت بیش از پنج(۵) سال، مبنی بر تجهیز بالگردهای ارتش به چنین تجهیزات دید در شب ساخت داخل، چرا از کشور ترکیه تقاضای اعزام بالگرد دارای تجهیزات دید در شب شد؟ اگر چنین دوربین هایی در حالت عملیاتی بودند، چرا از آنها استفاده نشده است؟ آیا امکان استفاده از بالگردهای ارتش، وجود نداشت؟ با توجه اعلام بومی شدن ساخت چنین دوربین هایی، آیا بالگردهای پایگاههای مناطق مختلف کشور، نمی بایست به چنین دوربین هایی مجهز شوند؟ با توجه به گزارش بومی سازی چنین دوربین هایی، چرا بالگردهای هلال احمر در نقاط مختلف کشور، به چنین دوربین هایی مجهز نشدند؟ و سوال های دیگری که می تواند در ذهن ها تداعی شود.

با توجه به سانحه تاسفبار اخیر برای رئیس جمهور و هیات همراه، که منجر به شهادت آنها شد، و عدم آمادگی و یا نبود تجهیزات لازم برای امداد و جستجو در شب و شرایط آب هوایی نامساعد، لازم است در پیش بینی تجهیزات لازم جهت عملیات های واکنش سریع، اقداماتی صورت گیرد، که در جای جای کشور پهناور ایران، به دلیل رخدادهای غیر منتظره و حوادث احتمالی،با توجه به حوادث مختلف، از چنین تجهیزاتی برخوردار باشند، تا خسارات و وقایع تلخ کمتری را، شاهد باشیم.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »