... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 5:29 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ارمنستان، چهار روستای مرزی را بە آذربایجان تحویل داد

مناطقی کە ارتش ارمنستان از آن‌ها خارج شدە است، در مرز شمالی دو کشور و حدود ۶ و نیم کیلومتر مربع مساحت دارند و قبلا، بخشی از خاک جمهوری آذربایجان بودند.

سیاست شرق _ بر ا‌ساس گزارش رسانه‌های محلی در پی عقب‌نشینی ارتش ارمنستان از چهار روستای مرزی، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در چارچوب توافق پیشین، کنترل این مناطق را بە دست گرفتند.

مقامات آذربایجان و ارمنستان این خبر را تائید کردەاند. مناطقی کە ارتش ارمنستان از آن‌ها خارج شدە است، در مرز شمالی دو کشور و حدود ۶ و نیم کیلومتر مربع مساحت دارند و قبلا، بخشی از خاک جمهوری آذربایجان بودند.

در ۱۹ آوریل، وزارت امور خارجه ارمنستان گزارش داد که کمیته‌های ویژه ارمنستان و جمهوری آذربایجان قبلاً بر سر واگذاری بخش‌هایی از مناطق مرزی با هدف رسیدن بە توافق صلح، به تفاهم رسیدەاند، تا این بخش‌ها را “با مرز قانونی بین دو کشور منطبق کنند”.

در ماه مارس، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان شوروی جزوی از خاک آذربایجان محسوب می‌شد موافقت کرد؛ ایروان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این روستاها را در جریان جنگ در دهه ۱۹۹۰ تصرف کردە بود.

در هفتەهای گذشتە و در پی اعلام این خبر، خیابان‌های ایروان بارها صحنە برپایی تجمعات اعتراضی بودە است.

پس از شکست ارمنستان در سال ۲۰۲۰، ایروان کنترل بخش وسیعی از قره باغ کوهستانی و مناطق مجاور آن را که حدود ۳۰ سال بر آن نظارت داشت، از دست داد.

در پی این شکست، ایروان با میانجیگری روسیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، بحث در مورد پیمان صلح مذاکرات را با باکو آغاز کرد. پاشینیان در پایان ماه مه ۲۰۲۳ اعلام کرد که ایروان آماده است تا حاکمیت جمهوری آذربایجان را در منطقه قره باغ به رسمیت بشناسد، منطقەای کە برای سی سال حاکمیت آن زیر نظارت ارمنستان بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »