... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - 10:07 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

سخنان جدید رییس جمهور تایوان و ادامه تنش در منطقه

مقام چینی: این رزمایش ها به عنوان "تنبیه شدید" برای کسانی که به دنبال استقلال جزیره هستند و "هشدار شدید" در برابر مداخله و تحریک نیروهای خارجی برگزار می شود.

سیاست شرق _ چین سه روز پس از روی کار آمدن «لای چینگ‌ته»، رییس جمهور جدید و استقلال طلب تایوان، «مانور مجازات» را در اطراف آب‌های تایوان آغاز کرد، پکن این رزمایش را پاسخی به «اقدامات جدایی‌طلبانه» تایوان عنوان کرده است.

به نقل از کیودو ژاپن، «لای چینگ‌ته» در سخنرانی افتتاحیه خود، تایوان را یک “ملت مستقل” خواند و تاکید کرد که این کشور و سرزمین اصلی ” تابع یکدیگر نیستند”؛ وی در عین حال متعهد شد که وضعیت موجود را حفظ کنند.

چین در اوت ۲۰۲۲ و همچنین آوریل و آگوست سال گذشته مانورهای نظامی گسترده ای را در محاصره تایوان در پاسخ به تماس های مقامات عالی رتبه ایالات متحده و جزیره انجام داد.

چین به رهبری کمونیست ها از زمانی که در نتیجه یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹، تایوان(چین تایپه) از آن جدا شد، و به طور جداگانه اداره می شود، علی رغم داشتن روابط اقتصادی و حتی سیاسی، دارای روابط تنش زایی هستند. پکن اعلام کرده، این جزیره را در صورت لزوم با زور به دامان خود بازگرداند.

ارتش چین پنج‌شنبه ۲۳ مه رزمایش دو روزه بزرگ خود را در اطراف جزیره تایوان آغاز کرد. این رزمایش تنها ۳ روز پس از سوگند لای چینگ‌ته به عنوان رئیس جمهوری جدید تایوان که حکومت چین او را «جدایی طلب» می‌خواند، انجام گرفت.

هرچند چین، تایوان را بخشی از خاک کشورش می‌داند و بارها بر لزوم بازگشت تایپه به سرزمین اصلی تاکید کرده اما تایوان می‌گوید این مردم هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

تلویزیون دولتی چین با خطرناک خواندن سخنرانی رئیس جمهورجدید تایوان، آن را «اعتراف به استقلال» توصیف کرد و گفت این سخنان باعث تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه می‌شود.

چین روز جمعه به مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ خود در اطراف تایوان برای دومین روز ادامه داد و هدف آن آزمایش توانایی‌های خود برای “تصرف کنترل مناطق حیاتی” در اقدامی برای افزایش فشار بر رهبر جدید جزیره، لای چینگ‌ته است.

این تمرینات دو روزه با شرکت ارتش، نیروی دریایی، هوایی و نیروهای موشکی چین به دنبال سخنرانی افتتاحیه رییس جمهورجدید تایوان، در روز دوشنبه، که پکن آن را جدایی‌طلب خواند، انجام شد.

به گفته تلویزیون مرکزی دولتی چین، سرزمین اصلی ده‌ها هواپیمای جنگی و همچنین ناوشکن‌ها و کشتی‌های اسکورت را مستقر کرده است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ۴۹ هواپیمای نظامی چینی، ۱۹ کشتی نیروی دریایی و هفت کشتی گارد ساحلی چین را در ۲۴ ساعت تا ساعت ۶ صبح در نزدیکی جزیره خودگردان شناسایی کرده است.

فرماندهی جناح شرقی ارتش چین، که تنگه تایوان را پوشش می دهد، گفته است که این رزمایش ها به عنوان “تنبیه شدید” برای کسانی که به دنبال استقلال جزیره هستند و “هشدار شدید” در برابر مداخله و تحریک نیروهای خارجی برگزار می شود.

چن بینهوا، سخنگوی دفتر امور شورای دولتی تایوان، روز پنجشنبه از تمرین‌های نظامی جاری به عنوان «اقدامی عادلانه برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» دفاع کرد.

وی گفت: “اگر جدایی طلبان “استقلال تایوان” بر اقدامات بی پروا خود پافشاری کنند، ما اقدامات قاطعانه ای برای سرکوب تلاش های آنها انجام خواهیم داد.

موضع ایالات متحده

ایالات متحده روز پنجشنبه از چین خواست تا با خویشتنداری عمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ایمیلی به کیودو نیوز گفت که «اقدامات پکن خطر تشدید تنش را به همراه دارد و هنجارهای دیرینه ای را که صلح و ثبات منطقه را برای دهه ها حفظ کرده اند، از بین می برد».

لای، رییس جمهور جدید تایوان، در سخنرانی افتتاحیه خود، تایوان را یک “ملت مستقل” خواند و تاکید کرد که این کشور و سرزمین اصلی ” تابع یکدیگر نیستند” .

چین در اوت ۲۰۲۲ و همچنین آوریل و آگوست سال گذشته مانورهای نظامی گسترده ای را در محاصره تایوان در پاسخ به تماس های مقامات عالی رتبه ایالات متحده و جزیره انجام داد.

زمانی که سازمان ملل تشکیل شد جمهوری چین بر سر کار بود اما چهار سال بعد جمهوری خلق چین، با نظامی کمونیستی روی کار آمد و مقام‌های دولت ملی چین، به تایوان فرار کردند و سایر مخالفان نیز، در این جزیره گرد هم آمدند تا نظامی سیاسی و مخالف با پکن، تاسیس کنند؛ نظامی که به غرب نزدیک بود.

تایوان از آن زمان تا کنون از نمایش نشان‌های ملی همچون نام ملی، سرود ملی و پرچم که نشانگر دولت بودن تایوان باشد، منع شده است. چین از ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) اهرم‌های متنوع سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی را در راستای الحاق دوباره جزیره به کار گرفته‌؛ الحاق هنگ‌کنگ و ماکائو به چین به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ (۱۳۷۶ و ۱۳۷۸)، رهبران پکن را نسبت به الحاق تایوان نیز امیدوارتر کرده‌است. البته به جز ۲۱ کشور به طور عمده آفریقایی و آمریکای لاتین، دیگر کشورهای جهان از به رسمیت شناختن این جزیره خودداری کرده‌اند.

اگرچه آمریکا سال‌ها پیش اصل چین واحد را پذیرفته‌ اما همچنان گوشه چشمی به جزیره تایوان دارد و می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار و مهار بزرگ‌ترین رقیب خود استفاده کندآمریکا در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) تغییر موضع داد و به طور رسمی در قالب سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیکش را با تایوان قطع کرد.

با وجود تعهد رسمی واشنگتن به پکن اما در سال‌های اخیر رئیسان‌جمهوری آمریکا از هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقدامات متفاوتی با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

اگرچه آمریکا سال‌ها پیش اصل چین واحد را پذیرفته‌ اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار و مهار بزرگ‌ترین رقیب خود در جهان استفاده کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »