... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 6:02 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پراکنده در پیرامون فرود سخت بالگرد!

آنچه در این حوادث تلخ از همه مهمتر است، حفظ یکپارچگی و نظم درونی و داخلی کشور و جلو گیری از بحرانی تر شدن اوضاع است.

سیاست شرق _ حسن دادخواه؛
اکنون که نخستین ساعت روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت فرارسیده است، هنوز اخبار اطمینان بخشی از یافتن بالگرد و وضعیت حال ریاست جمهوری و دیگر سرنشینان بالگرد، منتشر نشده است. بی گمان با طلوع خورشید در صبح دوشنبه، اخبار تازه و قطعی در این باره از صدا و سیما به اطلاع همگان خواهد رسید. سقوط بالگرد حامل عالی ترین مقام اجرایی و همراهان، در نوع خود در تاریخ پس از انقلاب اسلامی بی سابقه است و از این جهت توجه روسای جمهور و مقامات سیاسی جهان و نیز کنش‌گران و عموم مردم ایران را به خود جلب کرده است.

در حاشیه و پیرامون این رخداد مهم، که هنوز از علل و اسباب آن بی خبر هستیم، نکات مهم دیگری، مشهود و آشکار شده است که توجه به آن می تواند در تکرار این رخدادهای تلخ و رسیدگی و آسیب شناسی آنها در بهبود کیفیت و چگونه اداره داخلی کشور عزیزمان موثر باشد و کلا موجب تغییر و اصلاح نگره ها در سپهر مسائل سیاسی و فرهنکی و اقتصادی شود. آن نکات و حواشی را در گزاره و عبارت های از نظر می گذرانیم:

۱_ پراکندگی و بی نظمی در اطلاع رسانی که حاکی از نامشخص بودن مسئول خبررسانی در وضعیت بحرانی حکایت دارد. این پراکندگی و بی نظمی و ضد و نقیض بودن در اطلاع رسانی غیر حرفه ای البته به عادت و یک روال همیشگی تبدیل شده است.

۲_ تمرکز نیروها و اعزام تجهیزات غیر ضرور و ناکارا به محل حادثه و پیشی گرفتن دستگاه های اجرایی در کمک رسانی، که خود موجب اخلال در کار و بلاتکلیفی نیروهای اعزامی می گردد و عملا مانعی برای مدیریت یکپارچه در وضعیت بحرانی شده است. حضور مقامات عالی کشوری و لشکری در محل عملیات، ضمن غفلت از دیگر حوادث احتمالی و مشابه در کشور، موجب بی نظمی در کمک رسانی و امداد و نجات می شود.

۳_ فقدان تجهیزات اثربخش و کارا در کشور در هنگام امداد و نجات مشهود و آشکار می شود. این فقدان به هر دلیل و علت و اسباب، زنگ خطری بر فرسودگی تدریجی زیر ساخت های کشور در همه زمینه ها است که باید شنیده شود و مورد رسیدگی قرار گیرد.

۴_ عدم استفاده از امکانات دیگر کشورهای دور و نزدیک در وضعیت بحرانی امداد و نجات و بازگرداندن کمک های سازمان ها و کشورها، متاسفانه فرصت برقراری ارتباط سازنده میان کشورمان با جهان خارج را ناهموار و دشوار کرده است در حالی که استمداد در وضعیت بحرانی، امری متداول است و نشانه سرشکستگی هیچ کشوری نیست. استفاده از امکانات لجستیکی کشور ترکیه و اتحادیه اروپا در اتفاق اخیر سقوط بالگرد، اقدام مثبتی است.

۵_ سفرهای استانی و حضور عالی ترین مقامات اجرایی در استان های مختلف کشور در صورتی که مکرر و فشرده نباشد و نظم کاری و آرامش ذهنی مدیران و مقامات ارشد کشور را مختل نکند، پسندیده و سزاوار است ولی به نظر می رسد که آنچه در دولت های اخیر در کشورمان مد شده است حضور موثر و کارساز نیست و بیشتر رنگ تبلیغاتی، عجولانه و شتابزدگی به خود گرفته است. فشردگی این سفرها، ضمن خسته کردن نیروها، عدم رعایت پرتکل های امنیتی و تامینی، اختصاص هزینه های گزاف و بازده کم، دستاورد قابل توجهی در پی نداشته است.

۶- بالاخره هر یک از دولت ها، هوادار و محبوبیت خاص خود را در میان مردم دارد. عملکرد دولت ها، البته تاثیر مستقیمی در زندگانی مردم و شهروندان دارد. فارغ از گرایش سیاسی دولت ها در ایران، اقدامات سازنده و بعضا سخت‌گیرانه دولت ها، چه بسا بر میزان محبوبیت آنها نزد مردم تاثیر بگذارد. بی گمان، وضع اقتصادی و فرهنگی و سیاست دولت ها در همراهی با مردم در برخورداری شهروندان از آزادی های قانونی همه و همه می تواند در دلداری و همراهی مردم با دولت ها یا بی انگیزگی مردم در حمایت از آنها موثر باشد! رخداد هر اتفاق تلخ برای ریاست جمهوری به عنوان نمادی از نظام حکمرانی، گر چه می تواند در میزان توجه مردم به رخداد موثر باشد ولی آنچه در این حوادث تلخ از همه مهمتر است، حفظ یکپارچگی و نظم درونی و داخلی کشور و جلو گیری از بحرانی تر شدن اوضاع است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »