... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:48 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مجلس گرجستان، قانون مناقشه‌انگیز”عوامل خارجی” را تصویب کرد

با تصویب این قانون، رسانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و موسسات غیرانتفاعی که بیش از ۲۰درصد بودجه خود را از خارج تأمین می‌کنند، ملزم به ثبت‌نام در مراجع رسمی هستند.

سیاست شرق _ در گرجستان، پارلمان این کشور، علیرغم اعتراض‌های گسترده مخالفان، قانون بحث‌برانگیز موسوم به “عوامل خارجی” را تصویب کرد.

این قانون جدید به سبک و سیاق روسیه، جامعه مدنی را تحت نظارت بیشتری، از نظر منابع درآمدی قرار خواهد؛ دولت می‌گوید این قانون برای جلوگیری از “نفوذ” کشورهای خارجی بر جامعه مدنی است

با تصویب این قانون، رسانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و موسسات غیرانتفاعی که بیش از ۲۰درصد بودجه خود را از خارج تأمین می‌کنند، ملزم به ثبت‌نام در مراجع رسمی هستند.

سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان اعلام کرد که این قانون را وتو خواهد کرد. با این حال، حزب حاکم موسوم به “رویای گرجستان” از اکثریت لازم برای لغو حق وتو برخوردار است. این حزب استدلال می‌کند که قانون مذکور منجر به شفافیت خواهد شد.

تصویب این قانون، انتقادات وزیران خارجه اتحادیه اروپا و عفو بین‌المللی را به دنبال داشته است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، آن را ” پیش‌درآمد اوج غم‌انگیز” سرکوب‌هایی توصیف کرد که سیاستمداران گرجستان علیه جامعه مدنی مستقل اعمال می‌کنند. به نظر این سازمان قانون تصویب شده آشکارا و به نحوی غیرمجاز محدودسازی حق آزادی تشکل‌ها و انجمن‌ها را نشانه رفته است.

با ابن حال، حزب رویای گرجستان، که اکثریت پارلمان را در دست دارد، استدلال می‌کند که قانون مذکور منجر به شفافیت خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »