... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 8:10 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: شتاب بایدن، برای توافق بزرگ در خاورمیانه، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

این توافق عادی سازی، می تواند برای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر، یک پیروزی دیپلماتیک مهم و تاثیرگذار محسوب شود.

سیاست شرق _ منابع خبری گزارش دادند، دولت بایدن و عربستان سعودی در حال نهایی کردن توافقی برای تضمین های امنیتی ایالات متحده و کمک های هسته ای غیرنظامی به این کشور هستند، این در شرایطی که یک توافق عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی که به عنوان بخشی از یک “معامله بزرگ” خاورمیانه پیش بینی شده است،با توجه به وضعیت اسفبار در غزه، در حال حاضر دست نیافتنی است.

به نقل از رویترز، به گفته این دو منبع آگاه، یک پیش‌نویس کاری، اصول و پیشنهادهایی را از سوی آمریکا، برای تغییر وضعیت ناآرام فعلی منطقه را نیز شامل می شود.

به نظر می رسد این یک استراتژی دور از انتظار است، که با موانع متعددی، از جمله عدم اطمینان در مورد چگونگی ممانعت گسترش درگیری غزه، روبرو خواهد شد.

بنا به همین گزارش، این منابع می گویند، مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان در حال حاضر، یک توافق امنیتی دوجانبه را در اولویت قرار داده‌اند که پس از آن، بخشی از بسته گسترده‌تری وجود دارد که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود، و او باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر به قبول شرایط چنین توافقی است یا خیر؟

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «ما به دستیابی به توافق» در مورد بخش ایالات متحده و عربستان سعودی از این بسته بسیار نزدیک هستیم و پیش‌بینی کرد که جزئیات می‌تواند «در یک زمان بسیار کوتاه» مشخص شود.

به گفته دیپلمات های خارجی در خلیج فارس، این بخش از این طرح، احتمالاً خواستار تضمین های رسمی ایالات متحده برای دفاع از پادشاهی و همچنین دسترسی عربستان به تسلیحات پیشرفته تر ایالات متحده، در ازای توقف خرید تسلیحات چینی و محدود کردن سرمایه گذاری پکن در این کشور است.

منابعی در واشینگتن گفته اند، انتظار می‌رود توافق امنیتی آمریکا و عربستان شامل همکاری در فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی با ریاض نیز باشد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که انتظار می رود، این شرایط ظرف چند هفته نهایی شود. اما شرایطی که نتانیاهو برای پیوستن به یک توافق گسترده‌تر با آن مواجه خواهد شد، شامل پایان دادن به جنگ در غزه و توافق بر سر راهی برای تشکیل کشور فلسطین باشد، مسائلی که نتانیاهو و کابینه افراطی آن، به شدت در برابر هر دوی آنها مقاومت کرده است.

مقامات آمریکایی امیدوارند که نتانیاهو فرصت تاریخی برای باز کردن روابط با عربستان سعودی، را از دست ندهد، اما به فشارهای سیاسی داخلی که تحت آن قرار دارد، از جمله نگه داشتن راستگراترین دولت اسرائیل از فروپاشی، توجه دارند.پیمانی گسترده‌تر، که به بزرگترین صادرکننده نفت جهان، حفاظت نظامی آمریکا را همراه با عادی‌سازی با اسرائیل می‌دهد و ریاض و تلاویو را به یکدیگر نزدیک و ریاض را از پکن دور می کند .

این توافق عادی سازی، می تواند برای جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیش از انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر، یک پیروزی دیپلماتیک مهم و تاثیرگذار محسوب شود و از سویی دیگر، بنیامین نتانیاهو را از حمله به رفح، منصرف کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، و جامعه جهانی در خصوص هرگونه حمله به آن هشدار داده است.

با این حال، مقامات عربستان سعودی، هرگونه تغییر در معادلات سیاسی خود با اسرائیل را،بطور روشن به تشکیل کشور مستقل فلسطینی و همچنین مواردی پنهان چون برخورداری از پیمان امنیتی و دفاعی از سوی آمریکا، دسترسی به فعالیت های هسته ای و دریافت تسلیحات پیشرفته منوط نموده اند. مسائلی که می تواند، با مخالفت هایی در کنگره آمریکا و اسرائیل مواجه شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »