« تکیه ما بر فرهنگ از این جهت است که او باید راهنما و تنظیم کننده قرار گیرد. اجزاء دیگر چون “ آموزش” و “ سامان اجتماعی” و “ اقتصاد” در فرهنگ نتیجه خود را به بروز میآورند و نارسائی همه آنها در نارسائی فرهنگ خلاصه میشود »
سیاست شرق _ دکتر «محمدعلی اسلامی نُدوشَن»، اندیشمند، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر معاصر ایرانی، در سوم شهریور ۱۳۰۳ خورشیدی، در ندوشن، شهرستان میبد، استان یزد، متولد شد.
او پس از تحصیلات در رشته حقوق، در دانشگاه تهران، در دهه سوم زندگیاش، به منظور تکمیل تحصیلات خود، به اروپا عزیمت نمود و مدت ۵ سال در فرانسه و انگلستان به تحصیل و کسب دانش پرداخت و سرانجام با دفاع از پایاننامه خود با عنوان «کشور هند و کامنولث»، به دریافت درجه دکتری حقوق بینالملل از دانشکده حقوق دانشگاه سوربن فرانسه، توفیق یافت.
محمدعلی اسلامی ندوشن، در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و چند سالی در سمت قاضی دادگستری مشغول به خدمت شد. وی پس از ترک خدمت در دادگستری، به تدریس حقوق و ادبیات در برخی دانشگاهها و آموزشگاههای عالی از جمله: دانشگاه ملی، مدرسه عالی ادبیات، مدرسه عالی بازرگانی و مؤسسه علوم بانکی پرداخت.
او با دکتر « شیرین بیانی»، استاد تاریخ دانشگاه تهران و نویسنده چندین کتاب تاریخی، ازدواج نمود.
استاد ندوشن،که در سال ۱۴۰۱ درگذشت، در مدت ۵۰ سال فعالیت ادبی خود، بیش از ۷۰ کتاب و صدها مقاله در باب فرهنگ، تاریخ ایران و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورده است.
ایشان برخی از آثار خود را با امضای مستعار «م. دیدهور» چاپ و منتشر ساخته است. کتاب « اَبَر زمانه و اَبَر زلف » وی در سال ۱۳۴۲ به عنوان کتاب برگزیده سال از سوی انجمن کتاب انتخاب شد.
ندوشن، از نسلی برکشیده از روشنفکرانی است که از جوانی در عصر صادق هدایت، نیمایوشیج، بدیع الزمان فرزوانفر، ملک الشعرای بهار و بسیاری دیگر زیست کرده اند. در چنین عصری، او جوانی خود را در کنار دستاوردهای ادبی و گرایش های کلاسیک و معاصر ادبیات ایران گذارند و بسیار تأثیر پذیرفت و از این جهت استثنائی است. او همچنین به مسائل تاریخی و فرهنگی ایران توجه بسیار دارد و همواره به شعرای بزرگ ایران مانند: حافظ، سعدی، مولانا و بویژه فردوسی علاقه مند بوده و درباره آنان نوشته است. کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایران» نیز حاکی از عمق علایق او به شعرای درجه اول ایران است.
کتاب «سخن ها را بشنویم»
کتاب «سخنها را بشنویم» نخستین بار در سال ۱۳۶۹ به چاپ رسید و در سال ۱۳۹۹ به چاپ یازدهم رسید. این کتاب حاوی تعدادی مقاله درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران است و از جهتی در همان خط ” ایران را از یاد نبریم ” قرار میگیرد. سال تقریر و انتشار آن اکنون میتواند برای ما بسیار معنادار باشد. در آن زمان جنگ خاتمه یافته و بازسازی آغاز شده است.
کتاب مشحون است از آمار و نقل قولهایی از روزنامههای روز کشور چون روزنامه کیهان. ندوشن در ضمیمه این کتاب بخشهایی از گزارش روزنامه کیهان را که به انعکاس دیدگاههای مردمی می پردازد و در شماره مورخ ۱۳ اسفند ۱۳۶۷ این روزنامه چاپ شده چنین میآورد:
” بسیاری از برخوردهای تند و افراطی و تفریطها موجب میشوند جوانان دچار اختلالات رفتاری و روانی مثل افسردگی و غیره شوند و انگیزه حیاتی خود را از دست بدهند.”
نقلی دیگر از کیهان مورخ ۲۶ دی ۱۳۶۴ :
” مردم یا بهتر بگوییم جوانان سه گروه شدهاند: افراطی، دوار گوشه گیری صوفیانه و یا درگیر روی بردن به نفع.”
او در این کتاب به موارد دیگری چون: آلودگی هوا، بیکاری، رنجوری تولید، قاچاق مواد مخدر، اعتیاد رو به گسترش، کاهش انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان و معضلات ریز و درشت بسیار دیگر اشاره می کند. این کتاب از دکتر اسلامی ندوشن چهره یک «مُصلح اجتماعی آیندهنگر » را به نمایش میگذارد که دستورالعملها و راهکارهای به ظاهر ساده اما عمیق و آیندهنگرانهای دارد. او همیشه دغدغه ایران را داشته است و تألیف کتاب «سخن ها را بشنویم» در سال های نخست پس از انقلاب، حکایت از این دغدغه عمیق دارد.
کتاب « سخنها را بشنویم » البته تصویری دیگر از اندیشه اسلامی ندوشن در باب جامعه، فرد و نسخهای که به کار بهروزی جامعه میآید ارائه مینماید.
در آسیبشناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی، غیبت آموزش هنر و درسهای زندگی و فاصله گرفتن از اخلاق را نکتههای مهمی تشخیص داده و مینویسد:
آنچه باید به کار افتد:
– پاکیزگی برون و پاکیزگی درون
– نظافت
— مشخص بودن مرز حق
— رو به روشنی داشتن
— کمتر گفتن و قدری شنفتن
او می نویسد:
* ” فرهنگ ایران شبیه به کره ماه است. یک نیمرخ روشن دارد و یک نیمرخ تاریک. باید یکی را پاس داشت و دیگری را از تأثیرش کاست.”
* …عبرتانگیزترین بخش تاریخ، فرو افتادن سلسلههاست و این فرو افتادنها، مولود دو علت اصلی بوده:
۱. به سرشت انسان پاسخ ندادن
۲. به نیاز زمان پاسخ ندادن
* ……تکیه ما بر فرهنگ از این جهت است که او باید راهنما و تنظیم کننده قرار گیرد. اجزاء دیگر چون “ آموزش” و “ سامان اجتماعی” و “ اقتصاد” در فرهنگ نتیجه خود را به بروز میآورند و نارسائی همه آنها در نارسائی فرهنگ خلاصه میشود.
* ” وقتی به نیازهای ذاتی جامعه، پاسخ درست داده نشود، اخلاق اجتماعی فرو میافتد و آن گاه دیگر نباید انتظار داشت که جامعه روی سلامت ببیند. “
گزیده هایی از کتاب « ایران را از یاد نبریم » دکتر ندوشن :
تفاوت دیدگاه دکتر ندوشن با ملکیان در مورد انسان
دکتر ندوشن؛ توصيهای ساده و كاربردى براى انسان امروز دارد اما تفاوت بزرگى با امثال مصطفی ملكيان دارد. در حالی كه هر دو به اخلاقِ فردى، باور دارند و به پروژههاى عظيم و منقلب كننده اجتماعى بىاعتنا هستند، اما انسان ملكيان، انسان فىنفسه و مثالى است كه هر جاى دنيا مىتواند باشد و اصلا مليت براى او مهم نيست و حتى در تخفيف آن مى كوشد تا انسان جهان وطنى و انديشنده به خود بدون رنگ، جغرافيا و هيستورى را ارج نهد. اما استاد ندوشن هر جا سخنى مى گويد به كمپلكس ” انسانِ ايران “ اشاره دارد.
ملکیان باور دارد که باید به اصلاح فرد پرداخت و از اصلاح جامعه و حکومت رویگردان شد و ندوشن را نیز در شمار روشنفکرانی میآورد که به نقد فرد میپردازند، از این رو شاید خیلی جامعه، آنها را نپسندد. ملکیان از ندوشن به عنوان روشنفکری اخلاقگرا یاد میکند که چون نهادساز نبوده همانند شریعتی، سروش و بازرگان پیرو پیدا نکرده و امروز غریبه است. هیچ کاری از نظر ندوشن بدون اخلاق و توسعه فرهنگ اخلاقی، موفق نخواهد بود.
منابع:
۱ ) behan book . سخنها را بشنویم .
۲ ) بنیاد علمی – فرهنگی زهرائیه؛ کتاب “سخنها را بشنویم” نوشته “محمدعلی اسلامی ندوشن” ، “شرکت سهامی انتشار” چاپ نهم ۱۳۸۵.
۳ ) وبلاگ زینلی ندوشن؛ ۲۹ دی ماه ۱۳۸۵.
۴ ) ویکی پدیا؛ محمدعلی اسلامی ندوشن.
۵ ) ایران آنلاین؛ محمد صادقی روزنامه نگار. روزنامه ایران . ۲۸ آذر ۹۶. سخن ها را بشنویم.
۶ ) خبرآنلاین؛ محمدعلی اسلامی ندوشن: ایران فقط خاک نیست، کد خبری ۱۷۳۵۳۴ ، ۲۵ شهریور ۱۳۹۰.
۷ ) مجله فرهنگی – هنری بخارا؛ شب دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن برگزار شد، پریسا احدیان، به روز رسانی شده ششم مهر ۱۳۹۸
انتهای پیام