... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - 11:15 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: وزیر امور خارجه آمریکا، آتش بس در غزه را رد کرد

این دومین دیدار بلینکن با عباس از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس بود، اما اولین دیداری بود که در کرانه باختری رود اردن انجام شد.
آرشیو/ رویترز

سیاست شرق _ آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، در دیدار با محمود عباس، ایده آتش‌بس در غزه را به بهانه آنچه که او، “ترس از اینکه به نفع حماس باشد”، رد کرد.

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، امروز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده از کرانه باختری اشغالی بازدید کرد و با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار کرد. محمود عباس در دیدار با آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در رام الله، خواستار آتش بس فوری اسرائیل در غزه شده بود.

بلینکن، علاوه بر تلاش برای اطمینان از عدم گسترش درگیری در منطقه، در تلاش است تا بحث هایی را در مورد چگونگی اداره غزه نیز آغاز کند.

از سویی دیگر، یک مقام آمریکایی پس از این دیدار گفت که بلینکن گفت است که تشکیلات خودگردان فلسطین باید نقشی محوری در آینده نوار غزه ایفا کند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: «آینده غزه محور این نشست نبود، اما به نظر می‌رسید که تشکیلات خودگردان فلسطین مایل به ایفای نقش باشد».

بنا به همین گزارش، این دو حدود یک ساعت با هم ملاقات کردند اما هیچ صحبتی برای رسانه ها نکردند.

به گفته نبیل ابورودینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان، عباس به بلینکن گفت که باید فورا آتش بس برقرار شود و کمک ها باید به غزه وارد شود.

بلینکن پیشنهاد کرده است که یک «دستگاه خودگردان فلسطینی مؤثر و احیا شده» برای مدیریت نهایی نوار غزه منطقی‌تر خواهد بود، اما افزود که، سایر کشورها و آژانس‌های بین‌المللی احتمالاً در این دوره نقشی در امنیت و حکومت خواهند داشت.

تشکیلات خودگردان فلسطینی عباس که در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل، خودگردانی محدودی اعمال می‌کند، محبوبیت خود را در بحبوحه اتهامات اختلاس، بی‌کفایتی و ترتیبات همکاری امنیتی منفور با اسرائیل از دست داده است. مشخص نیست که چه کسی جانشین عباس سالخورده و بیمار ۸۷ ساله خواهد شد.

بنا به همین گزارش، وزرای خارجه مصر و اردن، روز شنبه پس از دیدار با بلینکن گفتند که صحبت درباره آینده غزه زود است، زیرا آنها خواستار آتش بس فوری برای رسیدگی به بحران انسانی که ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان این نوار را فراگرفته است، شدند.

بلینکن، مدعی شد که آتش‌بس به حماس امکان تجدید قوای مجدد می‌دهد.

این دومین دیدار بلینکن با عباس از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس بود، اما اولین دیداری بود که در کرانه باختری رود اردن انجام شد.

خشونت در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل که در سال جاری به بالاترین حد خود در بیش از ۱۵ سال گذشته رسیده است، از زمان آغاز جنگ افزایش یافته است و بیش از ۱۷۰ حمله به فلسطینی ها با مشارکت شهرک نشینان یهودی توسط سازمان ملل ثبت شده است.

میلر گفت، بلینکن و عباس «درباره تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش و ثبات در کرانه باختری، از جمله لزوم توقف خشونت افراط‌گرایان علیه فلسطینی‌ها و مسئول دانستن آن‌ها، گفتگو کردند».

در حالی که، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، هرگونه آتش بس را رد کرد؛ مقامات بهداشتی غزه گفتند بیش از ۹۷۷۰ فلسطینی در حملات به غزه شهید شده اند، که نیمی از آنها، زنان و کودکان هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »