... امروز: سه شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - 4:20 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

ماجرای فاجعه بار زیردریایی تایتان!

بنا به گفته این مقام آمریکایی، هیچ یک از سرنشینان این زیردریایی کوچک نمی‌توانستند از «انفجار فاجعه‌بار» جان سالم به در ببرند.

سیاست شرق _ گارد ساحلی آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۲ ژوئن اعلام کرد که ۵ سرنشین زیردریایی کوچک تایتان که برای بازدید از لاشه تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته بودند، بلافاصله پس از قطع ارتباط با کشتی مادر، در یک «انفجار فاجعه‌بار» از درون جان‌باختند.

به نقل از وال استریت ژورنال، استاکتون راش (مدیرعامل شرکت «اوشن گیت») شهزاده داوود (تاجر بریتانیایی- پاکستانی) و پسرش سلیمان، هامیش هاردینگ (تاجر بریتانیایی) و پل هنری نارژوله (غواص پیشین نیروی دریایی فرانسه) سرنشینان تایتان بودند.

دریاسالار جان مائوگر، از فرماندهان گارد ساحلی آمریکا در یک نشست خبری گفت که یک ربات بدون سرنشین صبح روز پنج‌شنبه قطعاتی از لاشه تایتان را در حدود ۵۰۰ متری عمق اقیانوس اطلس کشف کرده‌ است.

بنا به گفته این مقام آمریکایی، هیچ یک از سرنشینان این زیردریایی کوچک نمی‌توانستند از «انفجار فاجعه‌بار» جان سالم به در ببرند.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکا اعلام کرد که میکروفون‌های مخفی نیروی دریایی این کشور که دراعماق اقیانوس اطلس قرار دارند، چند روز پیش صدای انفجار زیردریایی تایتان را شناسایی کرده‌ بودند.

به نوشته این روزنامه، نیروی دریایی آمریکا در عملیات جستجو برای یافتن زیردریایی شرکت «اوشن‌گیت اکسپدیشنز» در اقیانوس اطلس از یک سیستم ردیاب صوتی فوق‌محرمانه استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا از این سیستم برای نظارت بر زیردریایی‌های دشمن استفاده می‌کند.

این مقام ارشد نظامی آمریکا که نامش اعلام نشده، می‌گوید که بلافاصله پس از ناپدید شدن زیردریایی تایتان، صدای انفجاری در ۵۰۰ متری لاشه کشتی غرق‌شده تایتانیک شنیده شده و نیروی دریایی این کشور پس از تجزیه و تحلیل صداهایی که از اعماق آب ناشی می‌شدند، منشاء صداهای ردیابی شده را ناشی از انفجار در محل ناپدید شدن زیردریایی مفقود شده تایتان تشخیص داده است.

او همچنین افزوده است که نیروی دریایی این کشور، بلافاصله ردیابی چنین صدایی را به فرماندهی گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده است.

ناایمن بودن بدنه تیتان؛ «ای کاش زنگ خطر را به صدا در می‌آوردم»

جیمز کامرون، فیلمساز آمریکایی و کارگردان فیلم تایتانیک که او هم سفری به عمیق‌ترین نقطه از اقیانوس آرام داشته است، روز پنج‌شنبه ضمن ابراز تاسف از این حادثه، گفت که ای کاش زودتر زنگ خطر را برای تایتان به دلیل «ناایمن بودن بدنه آن» به صدا درمی‌آورد.

جیمز کامرون که در دهه ۱۹۹۰ به‌هنگام تحقیق و ساخت فیلم «تایتانیک» به یک کاوشگر اعماق دریا تبدیل شد، اکنون مالک بخشی از زیردریایی‌های «تریتون» است.

کارشناسان بر این نظرند که «انفجار از داخل» در یک زیردریایی، زمانی روی می‌دهد که این زیردریایی‌ توان مقاومت در برابر فشار بیرونی را نداشته باشد که در این حالت ابتدا به داخل خود مچاله شده و سپس از متلاشی می‌شود.

پیش‌تر هم برخی از کارشناسان نسبت به «ناایمن بودن» بدنه زیردریایی کوچک تایتان هشدار داده بودند.

جیمز کامرون گفت که پس از شنیدن خبر ناپدید شدن تایتان، در ایمیلی برای همکارارانش نوشته است که آن‌ها چند دوست را از دست داده‌اند.

او گفت که درست است نوآوری را جشن می‌گیریم اما نباید «از یک وسیله آزمایشی با سرنشینان غیرمتخصص» استفاده کرد. کامرون گفت که هر دو تراژدی تایتانیک و تایتان نسبت به هشدارهای داده شده بی‌توجه بوده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »