... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 12:44 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش سازمان ملل از نقض «حقوق زنان» در جهان

در 59 کشوری که زنان در حال حاضر تحصیلات بالاتری نسبت به مردان دارند، میانگین شکاف درآمد جنسیتی 39 درصد به نفع مردان باقی مانده است.

سیاست شرق _ گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تقریباً از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر «سوگیری‌های اساسی» علیه زنان دارند، که منجر به از بین رفتن «حقوق زنان» در بسیاری از نقاط جهان شده است.

 گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) که روز دوشنبه منتشر شد، منعکس کننده آخرین داده های نظرسنجی ارزش های جهانی است.

بنا به این گزارش، نیمی از مردم جهان هنوز معتقدند که مردان، رهبران سیاسی بهتری نسبت به زنان هستند. بیش از ۴۰ درصد بر این باورند که مردان مدیران تجاری بهتری نسبت به زنان دارند و حتا ۲۵ درصد معتقدند کتک زدن همسر(زن) توسط مرد او، موجه است.

نویسندگان گزارش هشدار می دهند که “هنجارهای اجتماعی مغرضانه جنسی” مانع اصلی دستیابی به برابری جنسیتی است و می افزایند که ارزش گذاری ناچیز از توانایی ها و حقوق زنان در جامعه، انتخاب ها و فرصت های زنان را محدود می کند.

نویسندگان گزارش افزودند که این تعصبات در سراسر مناطق، درآمد، سطح توسعه و فرهنگ نشان داده شده است و خاطرنشان کردند که معیار ترکیبی UNDP برای نابرابری جنسیتی در توانمندسازی، معروف به شاخص جهانی نابرابری جنسیتی (GII)، از سال ۲۰۱۹ راکد مانده است.

این بدان معنی است که جهان در مسیر دستیابی به برابری جنسیتی تا سال ۲۰۳۰ نیست، این گزارش که دیدگاه‌های ۸۰ کشور و منطقه را منعکس می‌کند و ۸۵ درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد، اشاره می‌کند.

این تعصبات به طرق متعددی مانند عدم حضور زنان در رهبری کشورها ظاهر می شود. در بازار کار، زنان کمتر از یک سوم پست‌های مدیریتی را اشغال می‌کنند، در حالی که تصویر در بالاترین سطح رهبری تاسف‌بار است: این گزارش نشان می‌دهد که سهم زنان به‌عنوان رؤسای دولت از سال ۱۹۹۵ حدود ۱۰ درصد باقی مانده است.(بیشتر بخوانید)

این شکاف نشان دهنده سطح تحصیلات نیست. در ۵۹ کشوری که زنان در حال حاضر تحصیلات بالاتری نسبت به مردان دارند، میانگین شکاف درآمد جنسیتی ۳۹ درصد به نفع مردان باقی مانده است.

این گزارش خاطرنشان می کند که واکنش جهانی علیه حقوق زنان و پیامدهای گسترده همه گیری کووید-۱۹ این موضوع را بدتر کرده است.

دفتر گزارش توسعه در بیانیه ای اعلام کرد.«هنجارهای اجتماعی که به حقوق زنان لطمه می زند، به طور کلی برای جامعه مضر است و از گسترش توسعه انسانی می کاهد. در واقع، عدم پیشرفت در هنجارهای اجتماعی جنسیتی در برابر بحران توسعه انسانی آشکار می شود: شاخص جهانی توسعه انسانی (HDI) در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در تاریخ و بار دیگر در سال بعد کاهش یافت.

با این حال، تغییر امکان پذیر است، نویسندگان گزارش نمونه‌هایی از سیاست‌های مرخصی والدین را ارائه می‌کنند که ادراکات مربوط به مسئولیت‌های مراقبتی را تغییر می‌دهد و اصلاحات بازار کار که منجر به تغییر باورها در مورد زنان در محل کار می‌شود.

این گزارش همچنین ارتباط بین پیشرفت زنان در آموزش و توانمندسازی اقتصادی را روشن می کند. زنان بیش از هر زمان دیگری ماهر و تحصیل کرده هستند، با این حال حتی در ۵۹ کشوری که در آن زنان در حال حاضر تحصیلات بیشتری نسبت به مردان دارند، میانگین شکاف درآمد جنسیتی ۳۹ درصد به نفع مردان باقی مانده است.

نویسندگان گزارش تاکید می کنند که برای هدایت تغییر به سمت برابری جنسیتی بیشتر، باید تمرکز بر توسعه انسانی از طریق سرمایه گذاری، بیمه و نوآوری باشد. 

شاخص هنجارهای اجتماعی جنسیت نشان می‌دهد که چگونه باورهای اجتماعی می‌توانند برابری جنسیتی را در ابعاد مختلف از جمله یکپارچگی سیاسی، آموزشی، اقتصادی و فیزیکی مانع شوند. این بر اساس پاسخ به هفت سوال از بررسی ارزش های جهانی ساخته شده است، که برای ایجاد هفت شاخص با استفاده از داده های ۸۰ کشور و منطقه، که ۸۵٪ از جمعیت جهان را پوشش می دهد، استفاده شده است.

به گزارش سیاست شرق، اقدامات «جمعی» و «فوری» کشورها، در افزایش آموزش، درآمد و اشتغال برای زنان و دختران، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، می تواند بخشی از راهکاری باشد که جوامع مختلف رابه سمت عدالت جنسیتی سوق دهد و ارتقای مشارکت زنان و دختران در سیاست، اقتصاد، علم و فناوری را موجب شود.

تغییر در نگرش جوامع و حکومت ها نسبت به توانایی زنان، بخصوص در مدیریت، رهبری و قبول مسئولیت های مهم، می تواند بتدریج زنان را،در حوزه های مختلف، توانمند نشان دهد، مسئله ای که نیازمند عزم راسخ مردم و دولت ها است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »