... امروز: یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ دی ۱۴۰۱ - 6:20 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

کره جنوبی؛ فروش سلاح و جذب سرمایه با ترفند ایران هراسی

سیاست شرق _ طبیعت متشنج و همراه با کشمکش کشورهای منطقه خاورمیانه، زمینه ساز فروش تسلیحات گوناگونی را در این منطقه فراهم نموده است. با این حال، کشورهای تولیدکننده جنگ افزار، بیش از پیش، بر طبل جنگ و ایجاد اختلاف بین کشورهای مسلمان منطقه خاورمیانه می کوبند تا بتوانند، سرمایه های بیشتری را از این کشورها جذب و قراردادهای نظامی بیشتری را منعقد کنند.

در این بین، رفتار کشورهای اروپایی و آمریکا در ایجاد موج ایران هراسی در منطقه، طی چند دهه گذشته، همواره سبب سرازیر شدن تجهیزات و سلاح های مختلفی به منطقه متشنج خاورمیانه و مخصوصا، کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است، مسئله ای که با وجود عدم توسعه یافتگی این کشورها در صنایع مهم و علی رغم برخورداری از منابع مختلف ، قابل تامل و بیشتر منفعت مجتمع های نظامی _دفاعی کشورهای صادر کننده را مد نظر گرفته است تا در موج همه گیری کرونا و کاهش رشد اقتصادی ناشی از آن، بتواند میزان اشتغال در این کشورها را از این بابت، بالا برده و همچنان نیز، حرص خرید جنگ افزارهای بیشتری را، ایجاد کنند.

در همین رابطه،«یون سوک یول»، رئیس‌جمهور محافظه کار کره جنوبی، روز دوشنبه در ملاقات با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده، در اظهاراتی غیر متعارف، ایران را دشمن این شیخ نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس عنوان نمود و با یک مقایسه تطبیقی غیر مرتبط و ناهمگون، ایران را به مثابه کره شمالی برای کشور خود عنوان نمود.

اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در ابوظبی، علیه جمهوری اسلامی ایران و مداخله اینچنینی در روابط دو کشور ایران و امارات عربی متحده، در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران و این شیخ نشین، طی ماه های گذشته، روندهای مفید و اظهارات خوشبینانه ای را نسبت به یکدیگر ابراز داشته اند و سفر حسبن امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور جهت تسلیت درگذشت شیخ امارات، فضای بین دو کشور را بیش از پیش، به سمت آرامش و تنش زدایی سوق داد و از سویی دیگر نیز، امارات عربی متحده، از ابراز هرگونه موضع تنش آفرین در قبال تهران خودداری نموده است.

اهداف اقتصادی کره جنوبی

کره جنوبی که با برنده شدن در مناقصه ساخت نیروگاه اتمی ۲۰ میلیارد دلاری البرکه در مقابل رقیب فرانسوی خود و راه اندازی واحد شماره یک آن با ۱۴۰۰ مگاوات (از مجموع ۵۶۰۰مگاوات)، به یکی از کشورهای مهم و مورد توجه ابوظبی بدل شده است.

اظهارات یون در مقابل شیخ محمد بن زاید آل نهیان، مبنی بر تعهد سئول به انرژی هسته‌ای و تلاش برای تکمیل اولین نیروگاه اتمی شبه جزیره عربستان، می تواند کره جنوبی را در صف قراردادهای تعمیر و نگهداری سودآور و پروژه های آتی در امارات متحده عربی قرار دهد که سئول در سال های اخیر به آن نزدیک تر شده است.

اظهارات مقامات اماراتی برای قطع استفاده از سوخت های فسیلی در تولید انرژی الکتریکی تا ۲۰۵۰، سئول را برای عقد قراردادهای بیشتر در این زمینه و مخصوصا در سایر حوزه های انرژی های پاک با این شیخ نشین، دچار وسوسه بیشتر نموده است.

ساخت نیروگاه اتمی برکه، اولین تلاش سئول برای ساخت رآکتورهای اتمی در خارج از این کشور است که می تواند نزدیک به یک چهارم کل نیازهای انرژی امارات را تامین کند، ولی چشم اندازی را برای کسب قراردادهای بیشتری با این شیخ نشین متحد آمریکا ایجاد کرده است.

تلاش جهت ایجاد احساس نزدیکی بیشتر در نزد مقامات اماراتی، با ساخت نیروگاه اتمی، که اولین نیروگاه از این نوع در یک کشور عربی محسوب می شود، مسئله ای است که رئیس جمهور کره جنوبی، تلاش دارد با استفاده از لفظ «برادر»، که بیشتر کلیدواژه مسطلع بین کشورهای مسلمان محسوب می شود، حاکی از نگاه مقامات سئول به وجوه فرهنگی این کشور است.

اما نکته مهمتر آنکه، پیش از این، در سفر چهار روزه یون به امارات، قول شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات عربی متحده، برای سرمایه گذاری حدود ۳۰ میلیارد دلار در کره جنوبی، روسای صنایع مهم کره ای را از جمله هیوندای، یویسون چونگ، سامسونگ الکترونیکس، گروه SK و سایر شرکت ها نیز در سفر با رئیس جمهور کره جنوبی همراه نموده است.

رقابت اقتصادی کره جنوبی با چین در منطقه خاورمیانه، از دیگر موارد مهم این سفر خواهد بود تا پس از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به منطقه، بازار این هفت شیخ نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس را به روی تجارت چند ده میلیاردلاری صنایع اتومبیل و الکترونیک کره جنوبی، بیشتر باز کند، هرچند که سئول فقط ۱۰ درصد واردات نفت خود را از این شیخ نشین تهیه می کند.

در اینجا می‌توانیم دریابیم که تمایل کره جنوبی برای باز کردن مسیر حضور شرکت‌های فناوری نیمه‌رساناها و تراشه‌ها که وارد بسیاری از صنایع فناوری و فناوری هوش مصنوعی در امارات می‌شوند، به رقابت با چین، عمدتاً به نفع واشنگتن خواهد بود.

 تعداد شهروندان کره جنوبی مقیم امارات به حدود ۱۵۰۰۰ رسیده است، در حالی که تعداد شرکت های کره جنوبی فعال در امارات به حدود ۲۰۰ شرکت عامل به عنوان رقیب قدرتمند چینی ها به لطف پروازهای مستقیم از ابوظبی و … رسیده است. دبی به سئول پایتخت کره جنوبی، روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری بین دو کشور در سال های اخیر شاهد جهش بزرگی بوده است.

 رئیس جمهور کره جنوبی، یون، تمایل خود را برای دعوت از شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» امارات برای بازدید از کره جنوبی برای مشاهده پیشرفت فناوری کره جنوبی در مقایسه با چینی، به ویژه در زمینه هوش مصنوعی، نیمه هادی ها، تراشه های فناوری تأیید کرد. ، و دیگران. این البته مورد حمایت واشنگتن به عنوان متحد استراتژیک قوی کره جنوبی و ژاپن در مقابل چینی ها است.

از سوی دیگر، سفر رئیس جمهور کره جنوبی تأثیر مثبتی بر بخش گردشگری این کشور خواهد داشت. از نظر مبادلات گردشگری، حدود ۱۴۰۰۰۰ گردشگر کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ از امارات دیدن کرده‌اند، در حالی که تعداد گردشگران اماراتی به کره جنوبی به حدود ۱۰۰۰۰ نفر رسیده است، علاوه بر این ۱۶۰۰ شهروند کره جنوبی در دانشگاه‌ها، موسسات و مدارس در این کشور تحصیل می‌کنند.

 با این حال، رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان همایش تجاری کره جنوبی که توسط اتاق بازرگانی و صنعت دبی در مارس ۲۰۱۹ برگزار شد، از همه سرمایه گذاران اماراتی خواست تا از تخصص کره جنوبی در بخش های عمده اقتصادی بهره مند شوند. فراوانی فرصت های تجاری مختلف در کره جنوبی و تایید طرف کره جنوبی مبنی بر اینکه امارات متحده عربی شریک استراتژیک کره جنوبی در منطقه خاورمیانه است و البته این تلاش کره جنوبی برای حضور در مقابل رقابت شدید چینی ها در آنجا به نفع طرف آمریکایی که به دنبال مانع تراشی بر نفوذ، تجارت و سرمایه گذاری چینی ها در سراسر جهان است، به ویژه در منطقه خاورمیانه، امارات متحده عربی در قلب صنعت IT قرار دارد.

 شاید این فرصت برای نمایشگاه بین‌المللی دوبی ۲۰۲۰ بود تا فرصت مهمی را برای کره جنوبی ایجاد کند تا دیدگاه خود را با بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان اماراتی به اشتراک بگذارد، و همچنین برای ادعای پنهان کره جنوبی بر برتری خود در بسیاری از بخش‌های فناوری پیشرفته در مواجهه با اژدهای چینی با حمایت آمریکا و غرب صورت گیرد.

  انتظار می رود در دوره آتی شاهد همکاری های بیشتر در بسیاری از زمینه ها بین کره جنوبی و امارات به ویژه در زمینه های: فناوری های انقلاب چهارم صنعتی، هوش مصنوعی و سایر بخش های حیاتی باشیم. البته این امر باعث شعله‌ور شدن رقابت با طرف چینی در منطقه خواهد شد.

اهداف نظامی و امنیتی کره جنوبی

اما حضور ۱۵٠ نیروی ویژه کره جنوبی مستقر در امارات متحده عربی با پروژه ساخت نیروگاه اتمی، از دیگر توافقات قبلی ابوظبی و سئول بود که موجب نزدیکی دو کشور شده است، نیروهایی که در کنار ۳۵٠٠ نیروی آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره، بیشتر حالت نمادین خواهد داشت تا اینکه بتوانند کارکردی مهم از نظر نظامی در این شیخ نشین داشته باشد.

اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی مبنی بر اینکه:«امنیت ملت برادر ما، امنیت ماست. دشمن امارات، تهدید کننده ترین ملت آن، ایران است و دشمن ما، کره شمالی. … ما در وضعیت بسیار مشابهی با امارات هستیم.»؛ در حالی بیان می شود که اماراتی ها در تلاش بوده اند تا روابط خود با ایران را که یک شریک تجاری بزرگ برای این کشور محسوب شده و شمار زیادی از ایرانیان را نیز در خود جای داده است، حفظ کنند. 

روابط تهران و سئول، تحت تاثیر تنش ها بر سر توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، قرار دارد و میلیاردها دلار سرمایه ایران در سئول بلوکه شده است، و ایران نیز در سال ۲۰۲۱ یک نفتکش کره جنوبی را ماه ها در خلیج فارس، به دلایلی توقیف نمود.

با این حال، اکنون به نظر می‌رسد که رئیس جمهور محافظه‌کار کره جنوبی، در سفر خود تلاش می کند ارتباطات نظامی این کشور با امارات عربی متحده را دوچندان کند و سفارش های جدیدی را نیز از این کشور عربی، دریافت کند.

روز شنبه، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، به نقل از یک مقام نزدیک به ریاست جمهوری نیز گفت که یک معامله تسلیحاتی برنامه ریزی شده است. این مقام گفت: «فضا برای همکاری امنیتی یا نظامی بین کره جنوبی و امارات متحده عربی در زمینه صنعت تسلیحات بسیار آماده است .

پیش از این، کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ به یک قرارداد ۳.۵ میلیارد دلاری با امارات متحده عربی برای فروش M-SAM ، یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته که برای رهگیری موشک ها در ارتفاع کمتر از ۴۰ کیلومتری طراحی شده است، منعقد کرده است. در حالی که نیروهای ایالات متحده برای اولین بار از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، موشک های پاتریوت خود را این کشور مستقر کرده اند.

با این حال، طی چند سال اخیر و پس از حملات پهبادی از سوی یمنی ها، مقامات اماراتی ضمن تجدید نظر در سیاست خود در این کشور جنگ زده، از هرگونه تنش در روابط خود با تهران خودداری نموده اند.

 پس از سفر رئیس جمهور کره جنوبی، پیش بینی می شود صادرات اصلی امارات به کره جنوبی افزایش یابد که شامل : نفت خام، فرآورده های نفتی، آلومینیوم و گاز مایع است. عمده صادرات کره جنوبی به امارات شامل محصولات الکترونیکی مدرن، خودروها، تجهیزات و تاسیسات نفتی خواهد بود. ما متوجه شدیم که به دلیل گسترش پروژه های مشترک بین دو کشور، تعداد بازدیدکنندگان و ساکنان کره جنوبی در امارات در سال های اخیر افزایش یافته است.

 لذا می بایست، اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی به عنوان متحد استراتژیک واشنگتن و غرب، نسبت به روابط ایران و امارات متحده عربی را، با اهداف اقتصادی در نظر گرفت، که بیشتر در امتداد استراتژی کشورهای غربی برای توجیه فروش سلاح به کشورهای عربی منطقه عنوان می شود. اظهاراتی که با توجه به جایگاه این کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی، زیاد قابل توجه و بازخوردی نخواهد داشت، در عین حالی که، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار به این کشور، جهت بازبینی در سیاست مداخله جویانه خود را، می بایست مدنظر داشته باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »