سیدحسن خمینی: خشونت بلای خانمانسوزی است که می تواند کشور را به بدترین شرایط متصور برساند و رسانه ها وظیفه دارند همگان را نسبت به این خطر هشدار دهند.
سیاست شرق _ سیدحسن خمینی، با تأکید بر اینکه عقلانیترین روش اداره کشور، «دموکراسی اکثریت محور» است، گفت: اگر کسانی نمیگذارند بخشی از جامعه وارد این رقابت سادۀ سالم در انتخابات بشوند، کارشان به دور از عقلانیت است و روش دیگری را جایگزین دموکراسی و حاکمیت اکثریت مردم کرده اند. با فرصت ندادن به بخش هایی از جامعه در انتخابات ها، حذف شدگان نمیتوانند خرد خودشان را در جامعه نشان دهند و جامعه از آن محروم می شود.
سید حسن خمینی،تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، در دیدار با اعضای تحریریه پایگاه خبری «بیان فردا»، در خصوص دلیل برتری دموکراسی نسبت به سایر اشکال حکومتی را تکیه آن بر «عقلانیت» خواند و اظهار کرد: بر اساس عقلانیت، بهترین و کمهزینهترین روش این است که نظر اکثریت ملاک باشد. باید به این نکته ظریف توجه داشت که اکثریت «ملاک حقیقت» نیست، بلکه اکثریت «ملاک اطاعت» است. یعنی این طور نیست که هرچه مردم میگویند درست باشد. اگر همۀ مردم میگفتند که زمین به دور خورشید نمیچرخد، به مفهوم این نیست که خورشید دور زمین میچرخد. بلکه در مقام عمل و در حکومتداری، بهتر این است که به حرف مردم گوش کنیم؛ چون حداقل سود آن این است که شیوه کمهزینهتری است و شاید بتوان گفت که خطای آن از نقطۀ مقابلش کمتر است.
وی یادآور شد: ما در همین طول عمر خویش دیده ایم که مردم به کسانی رأی دادند که از دید ما خطا بود، ولی مردم رأی هم دادند. اما این هم مهم نیست و مردم خودشان مسیر خود را اصلاح می کنند. حالا سؤال جدی شما این است، که با همۀ اینها و با همۀ قیوداتی که گفتیم، آیا راه دیگری برای دموکراسی وجود دارد؟ من نمیشناسم. به نظر من، عقلانیترین روش اداره کشور، «دموکراسی اکثریت محور» است که از صندوقهای رأی درمیآید و راههای دیگر، خطاها و هزینههایی به مراتب بیشتر دارند. سوال بعدی این است که آیا هر چه از این روش در میآید، درست است؟ نه! راه حل چیست؟ این است که شما دوباره بیایید و دوباره با مردم صحبت کنید. شما بیایید نظر خود را بدهید تا مردم به شما رأی بدهند، اما، اینجا اشکال کاملاً وارد است که گروههایی هستند که نمیگذارند این روش محقق شود.
وی سپس با طرح این سوال که «ما چرا سراغ دموکراسی میرویم؟!» گفت: چون عقلانیت به ما این را میگوید. ضمن این که کمهزینهتر است؛ بشریت هم به این نتیجه رسیده است که این مسیر در درازمدت بیشتر جواب میدهد. اما آیا در همۀ جوامع موضوع به همین شکل است؟ چرا که در جوامعی که اقوام بسیار متکثری دارند، مانند لبنان، دموکراسی منجر به خرد شدن اقلیت میشود. در این جوامع قدرت را بر اساس خود قانون اساسی تفکیک کردهاند. مثل عراق. در عراق کردها میگویند که اگر قرار است قدرت با رأی اکثریت باشد، کردها که در اقلیتند و نمیتوانند نقشی ایفا کنند. درحالی که فرض عقلانی بر این است که یک سیستمی روی کار بیاید که در جهت نفع همه باشد.
یادگار امام ادامه داد: اگر کسانی هستند که نمیگذارند بخشی از جامعه وارد این رقابت سادۀ سالم در انتخابات بشوند، کارشان به دور از عقلانیت است و روش دیگری را جایگزین دموکراسی و حاکمیت اکثریت مردم کرده اند. در این صورت فواید دموکراسی که همان هزینه های کمتر است، به دست نمی آید. با فرصت ندادن به بخش هایی از جامعه در انتخابات ها، حذف شدگان نمی توانند خرد خودشان را در جامعه نشان دهند و جامعه از آن محروم می شود.
عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود، توصیه ای را به «بیان فردا» و کلیه رسانه ها کرد و گفت: آن امری که امروز جامعۀ ما از آن تهی شده است، این است که امروز همه مشغول کار سلبی هستند. نقد کنید، عیبی ندارد، اما سعی کنید در حوزۀ اندیشه یک بنایی را بسازید. اگر این کلام ایجابی شما الأن ده نفر طرفدار دارد، بگویید که سال دیگر میخواهیم این ده نفر بشود، صد نفر. و الّا اگر من بنشینم غر بزنم، کار راحت است. آن وقت باعث میشود که جامعه حس کند، هیچ چیز ندارد و تهی شود. چرا که شما جرأت نداشته اید از گزارهای که قبول داشتید، دفاع کنید.
یادگار امام خمینی(ره) تأکید کرد: هر چه این مسائل مربوط به جامعه میشود، وظیفۀ شما در محاسبه بیشتر میشود. اگر کسی که متصدی امری مربوط به جمع است، به جای این که به خرد جمعی، دانش و علم روز عمل کند، سراغ خرافات برود و خوابنما بشود، یا مثلاً بگوید میخواهیم با دعا مشکلات را حل کنیم و میخواهیم «امنیجیب» بخوانیم! درست نیست. کارکرد «امنیجیب» اینها نیست. شما باید همه کار خویش را به درستی و در جای خودش انجام بدهی، نه این که به جای کارهایی که با عقل و تدبیر باید انجام دهی سراغ دعا بروی. البته دعا هم در جای خود باید باشد.
او با اشاره به آیه قرآنی «أبی الله أن یَجریِ الاُمورَ الّا بأسبابِها»، یادآور شد: وقتی میگوییم ما باید نسبت به امور جامعۀ خویش امید داشته باشیم، یعنی این که ما باید برای هدفی که صلاح کشور را در آن می دانیم اول تلاش خودمان را با امید به توفیق خدا بکنیم و سپس باقی را به خدا بسپاریم.
وی افزود: مکانیزم عمل حکومت باید عقلایی باشد. یعنی این که شما وقتی میگویید مردم باید انتخاب کنند، معنایتان این است که عاقلانهترین طریقی که ما میتوانیم بگوییم راهی است که مردم انتخاب کنند. حتی اگر ۵۱ درصد موافق باشند و ۴۹ درصد قبول نکنند، باز هم شما نظر آن ۵۱ درصد را میپذیرید. با این که میدانید به هر حال آن ۴۹ درصد هم مردم هستند. اینجا آن وقت نکتهای پیش میآید که این اکثریت، تا چه حد میتواند تصمیم بگیرد؟ یعنی میزان حدود و ثغور اختیارات آن چقدر است؟ نظر مردم چقدر متبع است؟
سید حسن خمینی در ادامه سخنانش، در خصوص وقایع اخیر در کشور گفت: در شرایط تلخ و حساس ۵۰ روز اخیر هم که شاهد اعتراضات و اتفاقات ناگواری در سطح کشور بوده ایم، باز هم باید به این نگاه توجه کنیم که چاره ای جز حاکم کردن عقلانیت و در پیش گرفتن رویکردهای «راه حل محور» نداریم. در جا زدن در تلخی ها-هرچقدر هم آن تلخی ها عمیق و تکان دهنده باشند-دردی را درمان نمی کنند و در این میان رسانه ها وظیفه بسیار خطیری را بر عهده دارند.
وی با هشدار نسبت به اینکه امروز بزرگترین مانع گفتوگوی واقعی و موثر در کشور، بسط خشونت است، گفت: خشونت بلای خانمانسوزی است که می تواند کشور را به بدترین شرایط متصور برساند و رسانه ها وظیفه دارند همگان را نسبت به این خطر هشدار دهند.
تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، با ابراز همدردی با تمام کسانی که در اعتراضات اخیر، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) و حوادث سیستان و بلوچستان عزیزان شان را از دست دادند، تصریح کرد: چه از مردم عادی با هر مذهب و تفکر و چه از مأموران دولتی، هر خونی که ریخته شود، متعلق به این ملت بوده است و از دست رفتن هر کدام آنها خسارت بار است. البته وقتی از خشونت سخن می گوییم، صرفا خشونت فیزیکی مدنظر نیست و خشونت کلامی را هم شامل می شود. بدن معنا که همانگونه که صحنه های تلخ و بعضا فجیع در خیابان ها خطرناک است، خشم کلامی نیز ویرانگر تمام پیوندها و ارتباطات اجتماعی است. چه زبان به ناسزا و فحش گشودن و چه تهدید و خط و نشان کشیدن؛ جز تعمیق مشکلات و شکاف ها اثر دیگری ندارد.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام